Vivant, mourant, enseveli, ressuscitant, revenant
Vivant, Mourant, Enseveli, Ressuscitant, Revenant - Shp
1 Le sentiment que nos cœurs éprouvent aujourd'hui
dépasse tout ce que l'on pourrait exprimer dans des langues humaines,
tandis que nous nous réunissons ici en ce matin des plus solennel et
sacré. Ce matin représente le jour où notre religion est devenue
réelle, parce qu'il s'agissait de la résurrection de Ton précieux
Enfant, venu pour racheter toute la race humaine. Et nous sommes ici ce
matin pour célébrer cette grande victoire suprême, Seigneur, qui nous a
rendus plus que vainqueurs sur la mort, l'enfer et la tombe. Et nous Te
remercions de ce que, après toutes ces années, nous puissions encore
nous réunir très tôt en ce matin de Pâques, pour L'adorer, parce que
nous croyons qu'Il reviendra.
2 Et nous prions que Tu veuilles bien nous pardonner
nos péchés et nos transgressions, qui sont enregistrés contre nous,
tandis que nous confessons humblement nos torts et que nous acceptons
Son expiation pour nos péchés. Guéris la maladie qui est au milieu de
nous, Seigneur! Viens-nous en aide comme nous lisons Ta Sainte Parole,
qui est le fondement de toutes les Vérités que Tu nous a laissées, pour
que nous vivions par elles et que nous les croyions.
3 Et nous prions non seulement pour le groupe qui
est rassemblé ici, mais aussi pour ceux qui sont rassemblés de par le
monde, car c'est avec des yeux avides et des cœurs qui languissent que
nous attendons Son retour. Aujourd'hui, nous sommes dans l'obscurité,
dans un chaos où, d'une minute à l'autre, un fanatique pourrait se
mettre en colère au sujet de quelque chose et tourner un petit bouton,
et alors le monde entier volerait en éclats. Les autorités en la
matière nous ont dit que si nous devions avoir une autre guerre,
celle-ci ne durerait que quelques heures. Oh, tandis que nous sommes
aujourd'hui tout au bord d'une autre guerre, l'Église, Elle, se tient
au bord de cette glorieuse résurrection, car nous serons enlevés
ensemble avec les saints qui dorment, à la rencontre du Seigneur dans
les airs, pour être toujours avec Lui.
4 Nous sommes venus pour Te louer, Seigneur.
Reçois-nous aujourd'hui. Bénis la lecture de Ta Parole, les chants, la
prédication de l'Évangile, reçois les prières des pénitents. Exauce la
prière pour les malades, et reçois-en la gloire, car nous le demandons
humblement au Nom de Jésus, Ton Fils. Amen.
5 Pour vous qui aimeriez prendre les passages de
l'Écriture que nous allons lire ce matin...
6 Nous sommes désolés de... de voir que nous n'avons
pas suffisamment de place pour asseoir ce beau groupe de gens qui, très
tôt ce matin, sont venus de différentes églises, de différents États,
voire même de différentes nations, pour adorer avec nous, et qui se
sont rassemblés ici au Tabernacle ce matin, pour participer à cette
glorieuse adoration du Seigneur.
7 J'aimerais que vous preniez, dans le Livre des
Psaumes, le Psaume 22. Je sais que c'est plutôt inhabituel de lire un
tel passage à un service de Pâques, mais Dieu est inhabituel.
8 Et maintenant, après ce service... nous allons
interrompre la réunion dans environ une heure, de façon que vous
puissiez aller prendre votre petit déjeuner. L'école du dimanche
commencera ensuite à neuf heures trente. Et immédiatement après l'école
du dimanche, il y aura un service de baptême ici, dans le baptistère.
Et ensuite, cet après-midi, à six heures, on distribuera des cartes de
prière pour le service de guérison de ce soir; si vous avez des
bien-aimés qui sont malades et dans le besoin, n'oubliez pas de les
amener ce soir, car ce sera la dernière fois qu'il nous sera possible
de faire ceci, pour un bout de temps en tout cas. Je pars demain matin
à cinq heures vers Los Angeles et la Côte Ouest pour une série de
réunions.
Maintenant, lisons dans le Psaume 22.
Mon Dieu! mon Dieu! pourquoi m'as-tu abandonné, te
tenant loin de mon salut, – des paroles de mon rugissement?
Mon Dieu! je crie de jour, mais tu ne réponds point;
et de nuit, et il n'y a point de repos pour moi.
Et toi, tu es saint, toi qui habites au milieu des
louanges d'Israël.
Nos pères se sont confiés en toi; ils se sont
confiés, et tu les as délivrés.
Ils ont crié vers toi, et ils ont été sauvés; ils se
sont confiés en toi, et ils n'ont point été confus.
Mais moi, je suis un ver, et non point un homme;
l'opprobre des hommes et le méprisé du peuple.
Tous ceux qui me voient se moquent de moi; ils
ouvrent la bouche, ils hochent la tête
Il se confie à l'Éternel: qu'il le fasse échapper,
qu'il le délivre, car il prend son plaisir en lui!
Mais c'est toi qui m'as tiré du sein qui m'a porté;
tu m'as donné confiance sur les mamelles de ma mère.
C'est à toi que je fus remis dès la matrice; tu es
mon Dieu dès le ventre de ma mère.
Ne te tiens pas loin de moi, car la détresse est
proche, car il n'y a personne qui secoure.
Beaucoup de taureaux m'ont environné, des puissants
de Basan m'ont entouré;
Ils ouvrent leur gueule contre moi, comme un lion
déchirant et rugissant.
Je suis répandu comme de l'eau, et tous mes os se
déjoignent; mon cœur est comme de la cire, il est fondu au dedans de
mes entrailles.
Ma vigueur est desséchée comme un têt, et ma langue
est attachée à mon palais; et tu m'as mis dans la poussière de la mort.
Car des chiens m'ont environné, une assemblée de
méchants m'a entouré; ils ont percé mes mains et mes pieds;
Je compterais tous mes os. Ils me contemplent, ils
me regardent;
Ils partagent entre eux mes vêtements, et sur ma
robe ils jettent le sort.
Et toi, Éternel! ne te tiens pas loin; ma force!
hâte-toi de me secourir.
Délivre mon âme de l'épée, mon unique de la patte du
chien.
Sauve-moi de la gueule du lion. Tu m'as répondu
d'entre les cornes des buffles.
J'annoncerai ton nom à mes frères, je te louerai au
milieu de la congrégation.
Vous qui craignez l'Éternel, louez-le; toute la
semence de Jacob, glorifiez-le; et révérez-le, vous, toute la semence
d'Israël;
Car il n'a pas méprisé ni rejeté l'affliction de
l'affligé, et n'a point caché sa face de lui; mais, quand il a crié
vers lui, il l'a écouté.
De toi vient ma louange dans la grande congrégation.
Je payerai mes vœux devant ceux qui le craignent.
Les débonnaires mangeront et seront rassasiés; ceux
qui cherchent l'Éternel le loueront; votre cœur vivra à toujours.
Tous les bouts de la terre se souviendront, et ils
se tourneront vers l'Éternel, et toutes les familles des nations se
prosterneront devant toi.
Car le royaume est à l'Éternel, et il domine au
milieu des nations.
Tous les gras de la terre mangeront et se
prosterneront: devant lui se courberont tous ceux qui descendent dans
la poussière, et celui qui ne peut faire vivre son âme.
Une semence le servira; elle sera comptée au
Seigneur comme une génération.
Ils viendront et raconteront sa justice à un peuple
qui naîtra,... qu'il a fait ces choses. [Darby]
9 Puisse le Seigneur ajouter Ses bénédictions à la
lecture de Sa Parole. Je veux prendre, pour l'occasion ce matin, cinq
mots, et autour de ces cinq mots, je veux essayer d'exprimer ce qui est
sur mon cœur, à vous qui êtes des adorateurs ce matin. Je prendrai ces
cinq mots: Vivant, mourant, enseveli, ressuscitant, revenant.
10 Et je pense que le poète a bien exprimé dans son
chant ce que j'aimerais vous dire, lorsqu'il a écrit ceci:
En vivant, Il m'a aimé. En mourant, Il m'a sauvé.
Enseveli, Il a emporté mes péchés au loin.
En ressuscitant, Il a justifié gratuitement pour toujours.
Un jour Il reviendra, ô jour glorieux!
11 Jamais une vie n'a été vécue comme la Sienne,
parce que, à Sa naissance, Il était Dieu manifesté dans la chair. Il
était l'expression de ce qu'est Dieu le Père. Et Dieu le Père étant
amour, alors Jésus était la pleine expression de l'amour. Il était
amour depuis la toute première fois que Ses petites mains de bébé ont
caressé les jolies joues de Sa mère. Il était amour.
12 Et je pense aujourd'hui, que c'est ce que bien
des gens manquent de reconnaître: Il était amour. «Dieu est amour, et
ceux qui aiment sont nés de Dieu.»
13 «Dieu a tant aimé le monde – c'est-à-dire ceux
qui ne méritent pas d'être aimés – qu'Il a donné Son Fils unique, afin
que quiconque croit en Lui ne périsse point, mais qu'il ait la Vie
éternelle.»
14 Lorsqu'Il était ici sur terre, Il exprima Son
amour de tant de façons différentes qu'Il était indiscutablement la
créature la plus aimante qui ait jamais vécu. Et je pense que, dans Sa
vie ici-bas, Il exprimait Dieu. Et la seule façon que Dieu puisse être
exprimé aux gens, c'est par l'amour.
15 Et ceci, Il l'a très bien exprimé lorsqu'Il eut
affaire à une femme qui était peut-être l'une des plus viles de Son
temps. Ils l'avaient catégoriquement déclarée coupable; et il n'y avait
pas moyen de s'en sortir, puisqu'elle avait été surprise en adultère.
Ils la traînèrent devant Lui, et dirent: «Selon Toi, que faut-il faire
d'elle?»
16 Lorsqu'Il se tourna vers elle, et dit: «Je ne te
condamne pas. Va, et ne pèche plus»... Au lieu de la jeter à la rue à
la merci de ces gens qui se précipiteraient sur elle comme une bande de
loups pour la lapider et lui ôter la vie, Son cœur tendre,
bienveillant, aimant, s'est abaissé jusqu'au fond du péché dans lequel
elle se trouvait, et a dit: «Je ne te condamne pas, va seulement, et ne
pèche plus.»
17 Et lorsqu'Il se rendait au tombeau de Lazare, je
pense que c'est là un autre grand moment où Il exprima ce que Dieu
représente pour les êtres humains. Il est un Dieu qui non seulement
peut pardonner le péché le plus bas qui puisse être commis, et prendre
les coupables et les rendre innocents par Son amour qui pardonne, mais,
même après que la mort nous ait réduits au silence, Il se préoccupe
toujours de nous. Je pense qu'Il a bien exprimé cela sur le chemin
là-bas avec Marthe et Marie, quand Il arriva à la maison où la mort
avait retranché la vie d'une aimable personne. Et en se rendant au
tombeau... pourtant, étant Dieu, Il savait qu'Il allait le
ressusciter des morts, Il savait qu'il Lui avait été dit que dans Ses
Paroles mêmes se trouvait la puissance de le ressusciter de la tombe;
mais malgré tout, lorsqu'Il vit pleurer Marthe et Marie et ceux qui
aimaient Lazare, la Bible dit qu'Il pleura. Qu'était-ce? C'était Son
grand cœur plein d'amour! Lorsqu'Il vit cet homme, et Ses... Ses
amis qui avaient du chagrin, Il eut du chagrin avec eux.
18 Je suis si content de savoir qu'on peut Le
trouver au milieu de ceux qui ont le cœur brisé! Dans nos moments de
chagrin, Il n'est pas de ceux qui nous abandonneraient. Il nous
soutient quand rien ne va plus et, quand les derniers espoirs
terrestres ont été épuisés, Il est toujours Dieu et Il nous aime. Il
était l'expression de Dieu.
19 Oh! combien je crois qu'Il désire voir Son peuple
tellement oint de Son Esprit que nous puissions aller les uns vers les
autres dans les épreuves et les difficultés, pour apporter l'expression
de Sa compassion se déversant de nos cœurs qui sont nés de Son Esprit,
afin de refléter dans l'Église l'amour du Dieu vivant. Ceci exprime
bien ce qu'Il a dit, ou ce que le poète a dit:
En vivant, Il m'a aimé.
20 La façon dont Dieu s'est représenté Lui-même en
Jésus-Christ a démontré ce qu'Il a fait pour toute la race humaine. Il
a exprimé Son opinion à la race humaine pardonner et aimer ceux qui ne
méritaient pas d'être aimés. Et je me demande, en ce matin de Pâques, à
quel point nous avons manqué à cela. Nous serions capables d'aimer ceux
qui nous aiment, mais Lui a aimé ceux qui ne L'aimaient pas!
21 Il a été la plus grande et la première
représentation de l'amour qui soit offerte à la terre; et Il a été
méprisé par ceux qui vivaient sur la terre, par ceux qu'Il aimait.
Aucun homme n'a jamais pu aimer comme Lui, et aucun homme n'a jamais
été haï comme Il l'a été. Ils L'ont haï et méprisé et ils L'ont rejeté,
mais cela n'a pas freiné Son amour! Enfin, lorsqu'Il était suspendu à
la croix après avoir vécu cette vie où Il n'avait fait que du bien,
pardonnant aux coupables, guérissant les malades et faisant seulement
des choses qui étaient bonnes... Lorsqu'Il s'apprêtait à rendre
Son dernier soupir sur la croix, les crachats moqueurs et vulgaires de
ceux qui se tenaient là descendant sur Son saint visage, Il cria d'un
cœur plein d'amour: «Père, pardonne-leur, car ils ne savent pas ce
qu'ils font.»
22 Il pouvait comprendre. Étant Dieu, Il comprend.
C'est pourquoi Il pouvait nous aimer alors que nous n'étions pas
aimables, parce qu'Il est Dieu et qu'Il comprend. «En vivant, Il m'a
aimé.» Jamais une vie pareille n'a été vécue, parce que c'était une vie
tout enveloppée d'amour.
En mourant, Il m'a sauvé.
23 La mort de quelque chose, c'est ce que Jéhovah
Dieu exigea dans le jardin d'Éden. Le salaire du péché, c'est la mort!
et cela ne pouvait pas être modifié. Cela ne pouvait s'arranger
d'aucune autre manière, parce que Dieu est suprême, Il est infini, et
Il est Juge des Cieux et de la terre. Le salaire du péché, c'est la
mort! et personne ne pouvait payer cette rançon pour quelqu'un d'autre.
Tout homme, bien qu'il pût mourir pour un autre homme, n'en était pas
moins coupable pour commencer! Pas un seul d'entre nous ne pouvait
aider l'autre, parce que nous étions tous coupables! «Nous sommes nés
dans le péché, formés dans l'iniquité, venus au monde en proférant des
mensonges.» Pas un rayon d'espoir nulle part. Nous étions condamnés à
mort par Dieu, et chaque créature qui se mouvait sur la terre se
trouvait sous cette condamnation. Il pouvait y avoir des hommes justes
faisant de grandes choses, mais ils n'en étaient pas moins des pécheurs
dès le départ.
24 Il n'y avait qu'une façon de payer cela, et
c'était par la mort de Dieu Lui-même! Dieu, étant un Esprit, ne pouvait
pas mourir, Il est donc descendu dans un corps de chair et s'est
exprimé dans une vie d'amour, pour prendre toute la bonté qu'Il était
et la donner volontairement comme Sacrifice suprême, afin qu'Il puisse
porter la culpabilité des coupables. Tous, nous sommes pécheurs, et
sans aucun moyen au monde d'être une fois sauvés. Il n'est pas venu sur
terre seulement pour être vu, mais Il est venu pour mourir comme
Sacrifice.
25 Abel l'a exprimé lorsqu'il a offert à Dieu un
sacrifice plus excellent que celui de Caïn; lorsqu'il a amené le petit
agneau vers le rocher en le tenant au moyen d'un rameau de vigne
entourant son cou. Le petit animal était étendu là sur le rocher, et il
a poussé son petit menton en arrière et, avec une pierre, il a martelé
sa petite gorge; et l'agneau bêlait et se mourait, et le sang giclait,
et ses petites boucles blanches furent baignées de sang! Abel a exprimé
là le Calvaire.
26 Lorsque l'Agneau de Dieu, immolé dès la fondation
du monde, est venu prendre la place des pécheurs coupables, qu'Il a été
brisé, meurtri, ridiculisé, bafoué, et qu'Il a connu une mort qu'aucune
créature ne pouvait connaître sauf Dieu Lui-même, et que Ses cheveux,
qui tombaient sur Ses épaules, étaient pleins de sang qui dégouttait
par terre, cela exprima combien horrible est le péché... lorsqu'Il dut
mourir pour racheter l'homme d'une vie de péché! Aucun être ne pouvait
mourir comme cela. Aucun être ne pouvait supporter cette mort. Il est
dit que, «lorsqu'ils transpercèrent Son côté, il en sortit du Sang et
de l'eau».
27 Il y a quelque temps, je parlais de cela à
quelqu'un. C'était un scientifique; il disait: «Il n'y a qu'une façon
que ceci ait pu se produire. Ce n'est pas à cause de la lance romaine
qu'Il est mort; et non plus à cause de la perte de Sang, parce qu'il y
avait encore du Sang dans Son corps. Il est mort, non pas à cause de la
lance romaine ou des clous enfoncés dans Ses mains, ou de la couronne
d'épines qu'ils avaient placée sur Sa tête, mais parce que... Il est
mort de chagrin. Parce qu'Il est venu chez les Siens, et que les Siens
ne L'ont pas reçu. Il est mort pour avoir eu le cœur brisé. Il savait
que ces mêmes créatures temporelles, pour lesquelles Il allait mourir
dans le but de les racheter, Lui avaient craché au visage, et Il était
rejeté des hommes.»
28 David, huit cents ans auparavant, s'est écrié de
la voix même avec laquelle Il s'est écrié au Calvaire: «Mon Dieu,
pourquoi M'as-Tu abandonné?»
29 Comme c'est terrible ce que le péché fait, il
sépare l'homme de Dieu! Et Lui était le sacrifice d'expiation qui
devait être offert pour nos péchés. Il fut séparé de la Présence de
Dieu. Le péché L'en avait séparé. Dieu plaça nos péchés sur Lui, et Il
fut séparé de Dieu c'est pourquoi Il s'écria: «Pourquoi M'as-Tu
abandonné?» Et, parce qu'Il était abandonné et avait pris cette
place... Le fait de voir que Son peuple vers lequel Il était venu comme
Sauveur, voulant lui offrir la Vie, L'avait rejeté, cela L'a tellement
affligé qu'Il en eut le cœur brisé, au point que le Sang et l'eau, les
éléments chimiques de Son corps, se séparèrent.
30 L'homme ne saura jamais ce que cela a été. Voilà
la raison, c'est que personne d'autre n'aurait pu mourir comme cela.
Peu importe les tourments que vous pourriez traverser, et qu'on vous
enchaîne par les pieds, ou qu'on vous scie centimètre par centimètre ou
vous brûle à petit feu, vous ne pourriez mourir de la même mort, parce
que votre constitution n'est pas pareille. Il fallait qu'Il soit Dieu.
Il devait être plus qu'un homme. Et rien que de penser que Dieu est
mort! Il est mort le cœur brisé; tellement affligé pour le monde qu'une
réaction chimique qui ne pourrait pas se produire en vous s'est
produite dans Son corps. Vous ne pouvez pas souffrir comme cela! Il
vous est impossible d'avoir un chagrin pareil. Par conséquent, Un seul
pouvait le faire, et Il l'a fait!
31 Il était là, suspendu, – cette précieuse vie qui
ne connaissait rien d'autre que l'amour et faire le bien, – Il était
suspendu là, entre ciel et terre, on L'avait mis là-haut après Lui
avoir retiré tous Ses vêtements, Il était embarrassé. Pensez comment
vous seriez, si on vous avait retiré tous vos vêtements! La gêne que
vous ressentiriez, ce n'est rien à côté de ce que Dieu pouvait
ressentir, suspendu là. Je sais que sur le crucifix il y a une petite
chose, comme s'ils avaient mis quelque chose autour de Lui. Or ils
n'ont jamais fait cela, c'est tout simplement mis là-dessus, sur la
croix, c'est l'artiste qui l'y a mis. Ils L'ont dépouillé de Ses
vêtements. Il portait une robe; ils l'ont arrachée sur Lui et se la
sont tirée au sort. Il a été embarrassé à l'extrême. Et pourtant, Lui
qui était Dieu, dut se tenir là et laisser des pécheurs Lui cracher au
visage. Et pourtant, Lui qui était l'essence même de la pudeur, dut
mourir à la vue de tous, complètement dévêtu. Cela L'a affecté au point
que l'eau et le Sang se sont séparés en Lui. Pas étonnant... Je
pense que le poète l'a bien exprimé quand il a dit:
Alors que les rochers se fendaient et que le ciel s'assombrissait, mon
Sauveur baissa la tête et mourut.
Mais le voile déchiré révéla le chemin des joies célestes et du jour
sans fin.
32 Assurément, Il devait le faire! Le voile était
suspendu entre l'homme et Dieu, et cette déchirure du voile a révélé le
chemin des joies célestes et du jour sans fin. Le Calvaire a un sens,
il signifie plus que nous ne pouvons l'exprimer. Certainement.
En vivant, Il m'a aimé. En mourant, Il m'a sauvé.
Enseveli, Il a emporté mes péchés au loin.
33 Il a été condamné à présent, le péché n'a donc
plus d'emprise. Lorsqu'Il s'est écrié, à la croix: «Tout est accompli!»
le péché mourut! Maintenant il est mort! C'en est fait de lui! Il n'a
plus de pouvoir. Il est sans vie. Pensez-y, les amis! Le péché, cet
ennemi des êtres humains, est mort et sans vie, il n'a plus d'effet! Il
ne peut plus en avoir! Pas étonnant que le soleil ait voilé sa face,
que les étoiles aient refusé de briller et que la terre se soit
obscurcie, puisque tout cela était en train d'être racheté.
34 Maintenant il est mort, il est enterré, il est
sans vie. Il ne contient plus de vie, il doit donc être enseveli.
Qu'est-ce qui a été enseveli? Le corps de Dieu a été enseveli, car
c'était l'offrande d'expiation. C'était l'Agneau consumé, qui fut
dévoré par les flammes de l'iniquité! Cet Agneau sans péché, – qui ne
connaissait pas le péché, – ce Dieu qui ne connaissait pas le mal Sa
vie avait été offerte, et là se trouvait suspendu le sacrifice
d'expiation. «Enseveli, Il a emporté mes péchés au loin.» Il doit être
enseveli. Le corps, le sacrifice d'expiation doit être enseveli.
35 C'est pourquoi, tout à l'heure, beaucoup se
dirigeront un à un vers ce baptistère, pour être baptisés dans le Nom
de Jésus-Christ. Pourquoi? Quelque chose s'est passé. L'Esprit, qui est
sorti de ce corps lorsqu'Il a crié «Tout est accompli!», a condamné le
péché dans nos corps! Et nous devons l'ensevelir, pour ne plus nous en
souvenir. Je suis si content qu'il en soit ainsi.
36 Quand quelque chose est enseveli, c'est caché,
c'est hors de vue. «Et, enseveli, Il a emporté mes péchés au loin!»
Dieu ne peut plus jamais voir nos péchés, parce qu'ils sont ensevelis.
Ils sont ensevelis où? Dans la Mer de l'Oubli. Pensez à une
mer... d'oubli! Dieu ne peut plus s'en souvenir, parce qu'ils
sont à la fois morts et ensevelis. Il n'est même plus possible de se
les rappeler. Ils sont sortis de la mémoire de Dieu.
37 Il était aussi... Dans cet
«ensevelissement», Il était représenté dans l'Ancien Testament. Ils
avaient deux... Ils avaient un sacrifice d'expiation à la
purification du sanctuaire. Et ce sacrifice d'expiation consistait en
deux boucs qu'on prenait; un bouc était tué, et l'autre bouc avait...
les péchés qu'on avait mis sur le bouc mort étaient mis sur le bouc
vivant.
38 Rappelez-vous que Jésus était une Brebis. Il
était un Agneau, mais dans ce cas-ci Il devint un bouc. Il était
justice parce qu'Il était Dieu, la Brebis. Mais Il devint un bouc, Il
devint péché, afin qu'Il puisse être le sacrifice d'expiation pour moi
et pour vous. D'une Brebis à un bouc.
39 Et Jésus était représenté dans ces deux animaux,
dans ces deux boucs. Le premier mourait, il mourait pour servir
d'expiation. Et les péchés provenant de l'expiation étaient mis sur le
second, sur le bouc émissaire; le bouc émissaire prenait les péchés du
peuple et s'en allait loin dans le désert, portant les péchés du
peuple. Qu'était-ce? C'était la mort et l'ensevelissement de notre
Seigneur Jésus. «En mourant…» «En vivant, Il m'a aimé. En mourant, Il
m'a sauvé. Enseveli, Il a emporté mes péchés au loin.» Il a pris sur
Lui-même les péchés des gens et les a emportés jusqu'au fin fond du
hadès. Il était le sacrifice d'expiation. Il avait sur Lui les péchés
des gens; Il est mort pour eux. Et, en plus, ces péchés ont été placés
sur Lui, et Il a emporté nos péchés au loin, si loin que Dieu ne peut
plus jamais les voir! Pensez-y! Oh, l'Église a de quoi crier «Alléluia»
pour un tel Sauveur.
40 Nos péchés sont non seulement pardonnés, mais
aussi ensevelis dans la mer de l'oubli, pour ne plus jamais revenir à
la mémoire. «Enseveli, Il a emporté nos péchés au loin.» Ils ne
pourront plus jamais remonter à la mémoire, parce qu'ils sont partis.
Ils sont hors de portée du regard de Dieu. Ils sont paralysés. Ils sont
divorcés. Ils sont répudiés. Dieu ne s'en souvient plus. Combien
l'Église devrait se réjouir ce matin, de savoir qu'Il ne se souviendra
plus jamais de nos péchés. Ils sont mis dans la mer de l'oubli, dans la
tombe, au-delà de toute résurrection! Ils sont morts pour toujours, et
oubliés. Ils sont comme s'ils ne s'étaient jamais produits! «En
mourant, Il m'a sauvé. Mais, enseveli, Il a emporté mes péchés au
loin.» Il les a emportés tellement loin qu'ils sont allés dans la mer
de l'oubli. Oh! nous savons que ces choses sont très certainement crues
au milieu de nous, et qu'elles sont très certainement la Vérité! Ces
choses sont la Vérité de Dieu. Toutes ces grandes choses étaient
au-delà de ce que peut exprimer l'être humain. Jamais nous ne saurons
comment exprimer notre reconnaissance pour de telles choses!
41 Mais, oh, en ce jour de Pâques! «En ressuscitant,
Il a justifié... gratuitement pour toujours!»
En vivant, Il m'a aimé. En mourant, Il m'a sauvé.
Enseveli, Il a emporté mes péchés au loin. (Tout ça, c'était bien.)
Mais, en ressuscitant, Il a justifié!
42 Qu'était cette résurrection? C'était le reçu de
Dieu, démontrant que la facture a été payée! «En ressuscitant, Il a
justifié gratuitement pour toujours.» Oh! quel Sauveur! En
ressuscitant!... Qu'est-ce que Dieu avait fait? Un homme peut souffrir,
un homme peut mourir, un homme peut être enseveli. Mais Pâques, c'était
ce qu'il y avait de plus grand, car c'est là que Dieu a donné Son
approbation: «Mes Lois ont été satisfaites. Mes exigences ont été
satisfaites. C'est Lui!»; Il L'a ressuscité des morts! «En
ressuscitant, Il a justifié gratuitement pour toujours.» Béni soit Son
Saint Nom!
43 Ce n'est pas étonnant que cela produise des
émotions! Ce n'est pas étonnant que le cœur humain ne puisse se
contenir! Oh, avec une foi victorieuse, nous pouvons nous tenir là et
dire «Nous sommes justifiés pour toujours, gratuitement», parce qu'Il
est mort et a été enseveli, et Dieu L'a ressuscité le matin de Pâques.
Alors Dieu a montré que tout était accepté, tout ce qu'Il avait fait.
Tout a été largement payé, vous pouvez à présent vous en aller libres!
«En ressuscitant, Il a justifié gratuitement pour toujours.» Oh,
personne ne saura jamais, ne pourra jamais s'imaginer quel jour
glorieux ce fut, lorsqu'Il ressuscita et que les Anges ont vu cela;
dans les Cieux des cieux, les Anges ont chanté les louanges de Dieu et
se sont réjouis, tandis que les saints de l'Ancien Testament qui se
trouvaient dans le paradis criaient «Alléluia!» «En ressuscitant, Il a
justifié.» Les Cieux ont tremblé, la terre a tremblé, le paradis a
tremblé, et l'enfer a tremblé lorsque cette voix forte a retenti. Et
voici qu'Il est sorti du tombeau! «En ressuscitant, Il a justifié
gratuitement pour toujours.» Oh! là là!
44 Alors les saints qui meurent en Lui peuvent
chanter cela, quand nous considérons Sa grâce étonnante, et ce qu'Il a
fait là-bas. Voyez-vous, Dieu a mis Son sceau confirmant Son
approbation. «Encore un peu de temps et le monde ne Me verra plus, mais
vous Me verrez, parce que Je vais ressusciter des morts et Je serai
avec vous, même en vous, jusqu'à la fin du monde pour confirmer, pour
démontrer que ce que Dieu a dit est vrai, et que ce que Je dis est
vrai!» Jésus a dit: «Je viendrai sous la forme du Saint-Esprit. Je
ferai Ma demeure avec vous, et Je vivrai avec vous pour toujours.»
Alors les saints qui ont dans leur cœur cette espérance de la
résurrection peuvent chanter ceci:
En ce matin clair et sans nuage, quand les morts en Christ
ressusciteront,
Et qu'ils partageront la Gloire de Sa résurrection;
Quand Ses élus se rassembleront dans leur Maison au-delà du Ciel (avec
une parfaite assurance, avec le Sceau de Dieu, avec un reçu écrit de la
main de Dieu Lui-même),
Quand l'appel retentira là-haut, j'y serai!
Oh, viens bientôt! Oh, pas étonnant qu'il ait dit:
En vivant, Il m'a aimé. En mourant, Il m'a sauvé.
Enseveli, Il a emporté mes péchés au loin. Oh!
En ressuscitant, Il a justifié gratuitement pour toujours.
45 Les péchés sont pardonnés. Tous ces sacrifices
auraient pu n'être qu'un mythe, tous ces sacrifices auraient pu
faillir. Mais, lorsqu'Il est ressuscité au matin de Pâques, Dieu a
prouvé qu'Il avait accepté celui-là! Pas étonnant que cela fasse
pousser un «Alléluia!» au cœur humain. Pas étonnant que cela amène des
hommes à braver la mort! Cela fait que des gens appellent les choses
qui ne sont pas comme si elles étaient! Pourquoi donc? «En
ressuscitant, Il a justifié.» Comment savez-vous qu'Il est ressuscité?
Parce qu'Il est ressuscité dans nos cœurs. «Justifié, gratuitement pour
toujours!»
46 Quarante jours plus tard, lorsqu'Il était là,
parlant à Ses enfants, la gravitation commença à perdre son emprise. Le
travail était terminé. Le prix avait été payé. Il tenait le reçu dans
Sa main. C'était le reçu de Dieu. Il avait les enfants, l'Église, les
croyants. Tout péché était vaincu. Le sentier avait été dégagé. Il ne
pouvait plus rester sur terre. Qu'est-ce qui nous retient ici? La
gravitation. La gravitation commença à céder, elle lâcha prise.
Pourquoi? Tout était terminé à ce moment-là. Qu'est-il arrivé? Il
commença à s'élever de la terre.
47 «Allez par tout le monde, et prêchez la Bonne
Nouvelle à toute la création», voilà ce qui est sorti de Ses lèvres.
«Allez par tout le monde, et prêchez la Bonne Nouvelle à toute la
création. Celui qui croira et qui sera baptisé sera sauvé, et celui qui
ne croira pas sera condamné. Voici les signes qui accompagneront ceux
qui auront cru: en Mon Nom, ils chasseront les mauvais esprits; ils
parleront de nouvelles langues; s'ils saisissent des serpents ou
boivent quelque breuvage mortel, cela ne leur fera point de mal; s'ils
imposent les mains aux malades, ceux-ci seront guéris! Parce que Je
vis... La gravitation a perdu son pouvoir sur Moi. Le péché n'a plus de
prise, Je suis mort pour vous. Dieu a prouvé cela, et Il a donné la
résurrection pour reçu. Et parce que Je vis, vous vivez aussi! Un jour
Je reviendrai!»
48 Un jour Il reviendra, ô jour glorieux!
Alors... Vivant, mourant, enseveli, ressuscitant... revenant! –
l'espérance de l'Église aujourd'hui!
En vivant, Il m'a aimé. En mourant, Il m'a sauvé.
Enseveli, Il a emporté mes péchés au loin.
En ressuscitant, Il a justifié gratuitement pour toujours.
Un jour Il reviendra, ô jour glorieux!
Qu'était-ce? Cinq choses en cinq lettres, J-é-s-u-s.
En vivant, Il m'a aimé. En mourant, Il m'a sauvé.
Enseveli, Il a emporté mes péchés au loin.
En ressuscitant, Il a justifié gratuitement pour toujours.
Un jour Il reviendra, ô jour glorieux!
49 Nous attendons Sa seconde venue! «Un de ces
matins clairs et sans nuage, quand les morts en Christ ressusciteront,
et qu'ils partageront la Gloire de cette résurrection; quand Ses élus
se rassembleront dans leurs maisons au-delà du Ciel, quand l'appel
retentira là-haut, j'y serai!» Pourquoi? J'ai le reçu! Il est
ressuscité'. Comment le savez-vous? Il vit dans mon cœur! Il vit dans
le cœur de Son Église qui croit.
50 Pensez-y, mes amis. Le baptistère sera prêt dans
un petit moment, avec de l'eau chaude, prêt pour le service de baptême,
qui aura lieu dès que nous reviendrons.
Inclinons nos têtes juste un instant.
51 Je me demande aujourd'hui, s'il y en aurait un ou
beaucoup parmi nous qui ne se soient pas encore suffisamment rendu
compte de la valeur de ce Sacrifice pour L'accepter, et qui aimeraient
qu'on se souvienne d'eux dans la prière, afin que Dieu parle à votre
cœur d'une manière inhabituelle et que vous acceptiez Son Sacrifice, la
purification de votre âme.
52 Et souvenez-vous que ce que nous célébrons
aujourd'hui, ce n'est pas seulement l'occasion de porter des chapeaux
neufs ou des vêtements neufs – ce qui est très bien, c'est le symbole
de quelque chose de neuf: Dieu a fait quelque chose de neuf. C'est très
bien. Mais ce n'est pas rien que ça! Pâques ne signifie pas cela! Les
lapins de Pâques, ou les oeufs de Pâques que l'on cherche, les petits
poussins blancs, et ainsi de suite, ce n'est pas ça l'idée, frère!
53 Pâques est un triomphe, c'est la victoire que
Dieu a manifestée sur la terre, quand Il a ressuscité Son propre Fils
d'entre les morts, «afin que quiconque croit en Lui ne périsse point,
mais qu'il ait la Vie éternelle».
54 La résurrection peut être dans votre propre vie!
Si vous ne l'avez pas, voulez-vous lever la main vers Lui ce matin,
tout en gardant vos têtes inclinées, signifiant par là: «Dieu,
souviens-Toi de moi, afin que cette Vie de la résurrection puisse se
trouver dans mon cœur.» Voulez-vous lever votre main et dire: «Priez
pour moi, frère Branham tandis que je lève la main»? Le Seigneur vous
bénisse! Le Seigneur vous bénisse! Y a-t-il encore quelqu'un qui
veuille lever la main et dire: «Priez pour moi, frère, je veux accepter
cette Vie de la résurrection»?
En ce matin clair et sans nuage (pensez-y maintenant, tandis que
nous... ) ... en Christ ressusciteront,
Et qu'ils partageront la Gloire de Sa résurrection;
Quand les élus se rassembleront sur l'autre rive,
Quand l'appel retentira là-haut, j'y serai!
Quand l'appel retentira là-haut,
Quand l'appel retentira là-haut,
(Maintenant, si vous n'en êtes pas sûrs, réglez cela
à présent.) ... retentira là-haut,
Quand l'appel retentira là-haut, j'y serai!
Travaillons pour le Maître depuis… (Ça, ce sont les nouveaux saints.)
... jusqu'au soleil couchant,
Parlons...
55 Maintenant, vous qui êtes Chrétiens, et qui
désirez faire à Dieu le vœu de travailler davantage, venez …?… et levez
votre main vers Lui.
Quand l'appel retentira là-haut, j'y serai! (Le Seigneur vous bénisse!)
Quand l'appel retentira là-haut,
Quand l'appel retentira là-haut,
Quand l'appel retentira là-haut,
Quand l'appel retentira là-haut, j'y serai!
56 Dieu bien-aimé, Tu as vu chaque cœur qui se
trouve ici, et Tu connais les motifs et les objectifs. Et j'implore Ta
miséricorde. Accorde-le, ô Dieu; que miséricorde soit faite à ces gens.
Ils sont venus ce matin pour cette heure d'adoration. Ils sont venus
en... en ce lieu pour entendre Ta Parole. Et comme nous l'avons dit. . .
57 Quand Tu vivais... jamais il n'y eut une vie
comme la Tienne. En mourant... Toi seul pouvais mourir de cette
manière-là. Lorsque Tu as été enseveli, Tu as emporté nos péchés au
loin; prenant les péchés des gens sur Toi, Tu les as amenés à la mer de
l'oubli. Mais, en ressuscitant, Tu as justifié gratuitement pour
toujours. Et nous sommes là aujourd'hui dans l'attente de Ton retour.
58 Ô Dieu, bénis-les! Aide-nous! Nous sommes
conscients qu'il ne nous reste plus beaucoup de temps, car c'est juste
à la porte. Et... Dans l'heure qui vient, selon les
scientifiques, les nations pourraient bien ne plus exister. Et nous
prions, ô Dieu, tandis qu'en ce matin de Pâques nous nous tenons là, au
seuil de Sa Venue, l'espérance de l'Église... Des milliers sont
couchés là-bas dans la poussière de la terre, attendant cette heure;
leurs âmes, sous l'autel, crient: «Jusques à quand, Seigneur? Jusques à
quand?» Je Te prie, ô Dieu, de nous parler. Et rappelons-nous que, quoi
que nous fassions ici sur la terre, cela représente si peu! Et la seule
chose que nous puissions faire maintenant, c'est d'attendre Ta Venue et
d'en parler à tous. Le Message est pressant. Puissions-nous faire
savoir aux gens, rapidement, que Tu peux revenir d'un moment à l'autre.
Avant que ces bombes dont ils parlent, et ces missiles ne viennent à
pleuvoir sur la terre par milliers et ne la recouvrent en une minute;
avant que cela arrive, Tu as promis, Seigneur, de venir chercher Ton
peuple. Il en sera ainsi, Seigneur. D'une minute à l'autre, il pourrait
donc y avoir une résurrection, un Pâques pour l'Église; une
résurrection, de cette vie de péché à la Vie éternelle, par Christ.
Entends nos prières.
59 Et aujourd'hui, tandis que nous continuerons avec
d'autres services, avec la leçon de l'école du dimanche, ô Seigneur,
parle à nouveau, et puissent bien des cœurs être singulièrement
avertis. Puissent-ils alors venir par douzaines dans ce baptistère ce
matin, ce matin de Pâques, pour être ensevelis avec le Seigneur Jésus,
en acceptant Son Sacrifice. Quelle que soit l'Église à laquelle ils
appartiennent, ou la secte religieuse avec laquelle ils ont communion,
cela ne veut rien dire. Mais, ont-ils accepté ce Sacrifice?
Confessent-ils qu'ils ne sont bons à rien, que Jésus était le Seul à
être bon? Et Lui est mort pour nous, à notre place. Il a pris nos
péchés et les a ensevelis, et nous nous confions seulement en Lui. Nos
églises ne peuvent pas enterrer nos péchés, notre propre vie ne peut
pas enterrer nos péchés, mais Christ a enseveli nos péchés dans la mer
de l'oubli. Ô Dieu, accorde maintenant que ces choses soient glorieuses
à Tes yeux.
60 Puis, ce soir, Seigneur, puisses-Tu venir dans la
puissance de Ta résurrection et secouer ce petit endroit comme il ne
l'a jamais été! Que des signes et des prodiges se manifestent. Répète
ce qui s'est produit un de ces derniers dimanches, quand les malades et
les affligés ont été guéris d'une façon si merveilleuse. Nous prions
que cela se reproduise ce soir, pour Ta gloire, Seigneur!
61 Pardonne-nous nos transgressions maintenant,
Seigneur, et puisse ceci être un vrai Pâques pour quelques-uns d'entre
nous, un vrai Pâques pour chacun de nous. Et, quant à ceux qui n'ont
jamais connu ce que sont les bénédictions de Pâques, puisse Christ se
lever aujourd'hui dans leur cœur, leur donnant une nouvelle espérance,
une nouvelle Vie. Montre-leur le Calvaire. Car nous le demandons au Nom
de Jésus. Amen. [Espace non enregistré – N.D.É.]
62 Combien d'entre vous aiment le Seigneur? Levez
donc la main. Oh! là là! ça, c'est merveilleux!
63 On m'a dit que vous aviez le bébé que vous voulez
consacrer, frère McDowell. Comptez-vous revenir pour le service de
l'école du dimanche? Très bien, ça ira. C'est à ce moment-là que nous
consacrerons les bébés... si cela ne vous dérange pas. C'est bien comme
ça.
64 Nous allons donc congédier l'auditoire pour
quelques instants, afin de vous permettre d'aller chez vous prendre
votre petit déjeuner, et de revenir ensuite. Nous sommes heureux que
vous soyez venus!
65 Et maintenant, levons-nous! Et prenons le même
chant que nous chantions tout à l'heure, «En ce matin clair et sans
nuage…» Combien ont cette espérance en eux? Faites-le voir en
levant... en vous levant.
En ce matin clair et sans nuage,
Quand les morts en Christ ressusciteront,
Et qu'ils partageront la Gloire de Sa résurrection;
Quand les sauvés de cette terre se rassembleront sur l'autre...
1 It's just beyond anything
that we could express in human languages of how our hearts feel today
as we gather here on this most solemn sacred morning. This morning
represents the time that when our religion was made real, because it
was the rising up again of Thy precious Child Who came to redeem the
whole human race. And we're here this morning in celebration of that
great supreme triumph, Lord, that made us more than conquerors of both
death, hell, and the grave. And we thank Thee, that after all these
years have passed, we still gather early of a morning on this Easter
morning to worship Him, because we believe that He shall come again.
And we would pray that You would forgive all of our sins and our
trespasses that is recorded against us, as we humbly confess our wrong,
and accept His atonement for our sin. Heal the sickness that's in the
midst of us, Lord. Help us as we read Thy holy Word, which is the
Foundation of all of the truths that You have left for us to live by
and to believe.
3 And we pray not only for
this group that's gathered here, but all around the world, for we are
looking with eager eyes and longing hearts for His return. We stand
today in darkness, in a chaos, that when most anytime that some fanatic
might just blowup about something, and turn a little button, and the
whole world could be blowed into bits. As it has been told us by great
authorities, that the wars will only be a few hours long, if it ever
happens again... And oh, as we're standing today on the very brim of
another war. Then the Church is standing on the brim, that most
glorious resurrection, for we shall be caught up together with the
sleeping saints to meet the Lord in the air, and forever be with Him.
We have come to worship Thee, Lord. And receive us today. Bless the
reading of Thy Word, the singing of the songs, the preaching of the
Gospel, receive the prayers of the penitent. Hear the prayer for the
sick, and get glory unto Thyself, for we humbly ask it in the Name of
Jesus Thy Son. Amen.
5 To you who would like to
take where we're to read this morning for our Scripture...
And we're sorry that--that to know that we do not have the seating room
for this fine group of people who's come early this morning to worship
with us from different churches, and from different states; and even
different nations has gathered this morning here at the Tabernacle for
this most glorious worship of the Lord.
I wish for you to turn to the Book of Psalms, Psalms 22. I know this is
rather an unusual place to read for an Easter service, but God is
unusual.
8 And now, after this service, we will adjourn in about one hour, so that you may go for your breakfast. And then Sunday school service will start at nine-thirty. And then immediately after the Sunday school service, there'll be baptismal service here at the--the pool. And then this afternoon at six o'clock, prayer cards will be given out for healing service for tonight. And if you have any loved ones that's sick and needy, remember to bring them out tonight, and, for this will be the last time we can have this for a--a while, anyhow. I'm leaving in the morning at five o'clock for Los Angeles and through the west coast for a series of services.
9 Now, in Psalms 22, we shall
read.
My God, my God, why
hast thou forsaken me? why art thou so far from helping me,... from the
words of my roaring?
... my God, I cry in
the daytime, but thou hearest not; and in the night season, and am not
silent.
But thou art holy, O
thou that inhabitest the praises of Israel.
Our fathers trusted
in thee: they trusted and thou did deliver them.
They cried unto
thee, and were delivered: they trusted in thee, and were not confounded.
But I am a worm, and
no man; a reproach of men,... despised of the people.
All they that see me
laugh me to scorn: they shoot out the lip, and they shake the head,
saying,
He trusted on the
LORD that he would deliver him: let him deliver him, seeing he
delighteth in him.
But thou art he that
took me out of the womb: thou didst make me hope when I was upon my
mother's breasts.
I was cast upon thee
from the womb: thou art my God from my mother's belly.
Be not far from me;
for trouble is near; for there is none to help.
Many bulls have
compassed me: strong bulls of Bashan have beset me around.
They gaped upon me
with their mouth, as a ravening and... roaring lion.
I am poured out like
water,... all my bones are out of joint: my heart is like wax; it is
melted in the midst of my bowels.
My strength is dried
up like a potsherd;... my tongue cleaveth to my jaws; and thou hast
brought me unto the dust of the earth.
For dogs have
compassed me: the assemblies of the wicked have closed me: they pierced
my hands and my feet.
I may tell all my
bones: that they look and stare upon me.
They parted my
garments among them, and cast lots upon my vesture.
But be thou not far
from me, O LORD:... my strength, hasten thee to help me.
Deliver my soul from
the sword; and my darling from the power of the dogs.
Save me from the
lion's mouth: for thou hast heard me from the horns of the unicorn.
I will declare thy
name unto my brethren: in the midst of the congregation I will praise
thee. Yea.
Ye that fear the
LORD, praise him; all ye seeds of Jacob, glorify him; and fear him, all
ye seeds of Israel.
For he has not
despised nor abhorred the afflictions... neither has he hid his face
from him; but when he cried unto him, he heard.
My praise shall be
of thee in the great congregation: I will pay my vows before them that
fear him.
The meek shall eat
and be satisfied: they shall praise the LORD that seek him: your heart
shall live for ever.
All the ends of the
world shall remember and turn unto the LORD: and all the kindreds of
the nations shall worship before him.
For the kingdom is
of the LORD: and he is the governor among the nations.
All they that be fat
upon earth shall eat and worship: all they that go down to the dust
shall bow before him: and none can keep alive his own soul.
A seed shall serve
him; it shall be accounted to the Lord for a generation.
They shall come, and
shall declare his righteousness unto a people and shall... that shall
be born, that he has done this.
10 May the Lord add His
blessings to the reading of His Word. I want to take for this occasion
this morning, five words, and around those five words try to express
what's on my heart to you worshippers this morning. I want these five
words: "Living, Dying, Buried, Rising, Coming."
And I think the poet well expressed it in the song of what I would want
to say, when he wrote this song.
Living,
He loved me. Dying, He saved me.
Buried,
He carried my sins far away.
Rising,
He justified freely forever.
Someday
He's coming, oh, glorious day!
12 There never was a life ever
lived like His, because He was the God manifested in the flesh when He
was born. He was the expression of what God the Father is. And God the
Father being love, then Jesus was the full expression of love. He was
love from the very first time that His little baby hands stroked the
pretty cheeks of His mother. He was love.
And I think today that that's where many is failing to recognize that
He was love. "God is love, and they that love are borned of God."
"God so loved the world, that is, the unlovables, that He gave His only
begotten Son, that whosoever believeth in Him shall not perish, but
would have Everlasting Life."
15 He expressed His love when
He was here on earth in so many different ways, till it is undisputable
that He was the most loving creature that ever lived. And I think in
His life here He was expressing God. And the only way that God can be
expressed to the people is through love.
And well did He do this when He caught one of the most vilest women
that there was of His day, perhaps. They found her just guilty, and no
way out, when she was found in adultery. And they drug her up before
Him and said, "What do You say do for her?"
And when He turned to her and said, "I don't condemn thee. Go and sin
no more." Instead of being throwing her out to the streets, to be drug
out like a bunch of wolves over her to stone her and take her life, His
tender, kind, loving heart stooped way down into the sin that she was
in, said, "I don't condemn thee. Just go and don't sin no more."
18 And when He was on His way down to the grave of Lazarus, I think there's another great time that He expressed what God is to the human being. Not only is He a God that can forgive the lowest sin that could be committed, and take the guilty and make them guiltless by His pardoning love, but after death has laid us in silence, He's still concerned about us. I think He well expressed that on the road down with Martha and Mary, when He come to the house where death had shut out the life of a lovely person. And on His road down to the grave, yet, being God, knowed that He would raise Him from the dead, knowed that it had been told Him that in His very Word laid the power to raise him from the grave; yet, when He seen Martha and Mary and those who loved Lazarus, crying, the Bible said He wept. What was it? His great loving heart. When He seen that, knowing that His--His friends were in trouble, He was troubled with them.
19 I'm so glad to know that He
can be found amongst the brokenhearted. And in our sorrows He's not one
that would leave us. He stands by us when all has failed, and the last
hopes of earthly reaching has come to its end, He is still God and He
loves us. He was the expressing of God.
And, oh, how I believe that He longs for His people to be so anointed
with His Spirit, that we could go to each other in trials and in
troubles, and give the expression of His sympathy, as it pours from our
hearts that's been borned of His Spirit, to reflect in the church the
love of the living God. That well expressed what He said, or the poet
said. Living, He loved me.
21 And showed what He did to
the whole human race, the way God represented Himself in Jesus Christ.
He expressed His opinion to the human race to forgive and to love those
who were unlovable. And I wonder, on this Easter morning, how short we
fall at that. We could love those who love us, but He loved those who
did not love Him.
He was the greatest, the first representation of love that ever hit the
earth, and was despised of those who lived on the earth, to whom He
loved. No man could ever love like Him; and no man was ever hated like
Him. They hated Him, and despised Him, and rejected Him, but it did not
stop His love. They laughed when He was hanging on the cross, after
that life that He had lived had been done nothing but good things,
forgiving the guilty, healing the sick, and done things that were good.
When He was last breath on the cross, with the vulgar mocking spit of
them who stood by hanging from His sacred face, He cried with a heart
full of love, "Father, forgive them, for they know not what they do."
23 He could understand. Being
God, He understands. That's why He could love us when we're unlovable,
because He's God and He understands. "Living, He loved me." Never a
life lived like it, because it was wrapped in love.
Dying, He saved me. A death, when in the garden of Eden God Jehovah
required... The penalty of sin is death, and there could be no
alteration. It could not be any other way taken care of. Because God is
supreme, and He is infinite, and the Judge of all heavens and earth.
The penalty of sin is death, and there was no one who could pay this
penalty for another. For every man, though he might die for another
man, but he was guilty to begin with. There was none of us that could
help the other, because we were all guilty. We are borned in sin,
shaped in iniquity, come to the world speaking lies. And there was not
a ray of hope nowhere. We were condemned to death by God, and every
creature that ever moved on the earth was under this condemnation.
There could be righteous men rise and do great things, but he was a
sinner to begin with.
25 There was only one way for
it to be paid, and that was the death of God Himself. So God, being a
Spirit, could not die, but He came down in a body of flesh and
expressed Hisself in a life of love, to take all that goodness that He
was and give it willingly as the supreme Sacrifice, that He might take
the guilt of the guilty. All of us being sinners, and not a way in the
world for us to ever be saved, He came not only to be seen on earth,
but He came to die as a Sacrifice.
Abel expressed it when he offered unto God a more excellent sacrifice
than Cain; when he brought the little lamb, with a piece of grapevine
wrapped around its neck to a rock. There laid the little fellow upon
the rock, pulled its little chin back, and with a--a rock, pounded its
little throat; and it bleating and dying, and the blood squirting out,
this little white locks become bathed with blood. Abel expressed
Calvary there.
27 When the Lamb of God, slain from the foundation of the world, came to take the place of guilty sinners, and was mashed and bruised, and--and scoffed, and made fun of, and died a death that no creature could die except God Himself, and His bloody locks hanging from His shoulders, dripping to the ground, expressed what a horrible thing that sin is, when He had to die to redeem man from a life of sin. Nothing could die like that. Nothing could stand that death. It said that when they pierced His side that there came forth Blood and water.
28 It's been some time ago, I was speaking to someone about this. And it was a scientist that said, "There's only one way that that could've happened. And it was not because of the Roman spear that He died; and neither was it the loss of Blood that He died, because there was still Blood in His body. What He died of was not because of the Roman spear, or the nails that was drove in His hands, or the thorny crown they placed on His head. But because He died of grief, because He came to His Own and His Own received Him not. He died of a broken heart. When He knowed the very creatures of time, that He'd die to redeem, had spit in His face, and He was rejected of man."
29 David, eight hundred years
before it happened, cried with the very voice that He cried at Calvary,
"My God, why hast Thou forsaken Me?"
What a terrible thing that sin does; it separates man from God. And He
was the sin Offering that had to be offered for our sins. And He was
separated from the Presence of God. Sin had separated Him. God placed
our sins upon Him, and He was separated from God, and that's why He
cried, "Why hast Thou forsaken Me?" And because He was forsaken, and
had taken this place, and seen His people, that He was come to be their
Saviour and to offer them Life, they had rejected Him. And it grieved
Him so, till He was so broken-hearted until the Blood and water, and
the chemicals of His body, separated.
31 Man will never know what that was. That's the reason there could be no one else could ever die like that. I don't care how much that you could be tormented, how that they might put your feet in stocks, or saw you by inches, or burn you by inches; you could not die that death, because your makeup's not like that. He had to be God. He had to be more than man in the makeup, God died. He died of a broken heart, with such grief for the world, until a chemical reaction taken place in His body that could not take place in you. You cannot suffer like that. There's no way for you to have that kind of a grief. So there's only One could do it, and He did it.
32 There hanging, that
precious Life that knowed nothing but love and doing good, hung there
between the heavens and earth, lifted up there, stripped naked,
embarrassed... Think how you would be, stripped naked; you wouldn't
know embarrassment to what God would hanging there. I know the crucifix
has a little thing, like they have something around Him, but they never
did that; that's just put on because of the artist put it there. They
stripped His clothes from Him. He had on a robe and they tore it off of
Him and gambled for it. He was embarrassed to the utmost. Yet, being
God, had to stand, and sinners spit on His face. Yet, being the--the
very depths of mercy, had to die before the public, stripped naked.
Such affect it took upon Him, till it separated the water and the
Blood. No wonder... I think the poet well expressed it when he said:
Mid
rendering rocks, and darkening skies,
My
Saviour bowed His head and died.
But
the opening veil revealed the way
To
Heaven's joys and endless day.
33 Sure, He had to do it. The
veil hung between man and God, and that opening veil revealed the way
to Heaven's joys and endless day. Calvary means something, means more
than we can express. Sure.
Living,
He loved me. Dying, He saved me.
Buried,
He carried my sins far away.
It's been condemned now. Sin has no more hold. When He screamed at the
cross, "It's finished," sin died. Now it's dead. It's--it's done with.
It's powerless. It's lifeless. Think of it, people. That sin, the enemy
to human beings, is dead and lifeless; it has no more effect. It can't.
When the sun shut off its vision, the stars would not shine, the earth
turned black, it was all being redeemed.
Now it's dead; it's buried; it's lifeless. It has no more life in it,
then it must be buried. What was buried? The body of God was buried,
for it was the sin offering. It was the burnt Lamb; it was burnt up by
the fires of iniquity. That sinless Lamb that knowed no sin, that God
Who knowed no wrong, His life had been given, and there hung the sin
offering. "Buried, He carried my sins far away." He must be buried. The
body, the sin offering must be buried.
36 That's why many, after
while, will walk one by one to this pool to be baptized in the Name of
Jesus Christ. Why? Something has took place. That Spirit that came out
of that body, when He screamed, "It's finished," has condemned sin in
our bodies. And we must bury it to be remembered no more. I'm so glad
that it is.
When anything's buried, it's hid; it's out of sight. "And buried, He
carried my sins far away." God can see our sins no more, for they are
buried. They are buried where? In the Sea of Forgetfulness. Think of a
Sea of Forgetfulness. God cannot remember them no more, because they
are both dead and buried. It cannot be even remembered no more. They're
out of God's memory.
38 He was also in this
"buried," He represented in the Old Testament... They had two... They
had a sin offering at the cleansing of the sanctuary. And that sin
offering was that they taken two goats, and one goat was killed; and
the other goat had the sins that was placed upon the dead goat put upon
the live goat.
Remember, Jesus was a Sheep. He was a Lamb, but in this case He become
a goat; He was righteousness, because He was God, the Sheep. But He
come a goat, sin, that He might be the sin offering for me and you:
from a Sheep to a goat.
40 And Jesus was represented in both the animals, both goats. For one, he died, he died for the atonement; the second, the sins from the atonement was put on the scapegoat, and the scapegoat took the sins of the people and went far into the wilderness to bear the sins of the people. What was it? It was the death and the burial of our Lord Jesus. Dying... "Living, He loved me. Dying, He saved me. Buried, He carried my sins far away." He took the sins of the people upon Himself and carried them plumb down into the lowest of hades. He was the sin Offering. He had the sins of the people. He died for them. And also the sins was placed upon Him, and He took our sins far away, so far that God could never see them no more. Think of it. Oh, the Church could scream, "Hallelujah," for such a Saviour.
41 Not only is our sins
forgiven, but they are buried in the Sea of Forgetfulness, to be
remembered no more. "Buried, He carried our sins far away." No more can
they be remembered, for they are gone. They're out of the eyes of God.
They are paralyzed. They're divorced. They're put away. God don't
remember them no more. What? The Church ought to rejoice this morning
to know that our sins will no more be remembered. They are put in the
Sea of Forgetfulness, into the grave of beyond any resurrection. They
are dead forever and forgotten about. They are if they had never
happened.
"Dying, He saved me. But buried, He carried my sins far away." He
carried them so far till they went into the Sea of Forgetfulness. Oh,
we know that those things are most surely believed among us, and
they're most surely the truth. They are God's truth. All those great
things were beyond human expressions. We could never express our
gratitude for such things.
42 But, oh, that Easter,
"Rising, He justified freely forever."
Living,
He loved me. Dying, He saved me.
Buried,
He carried my sins far away. (That
was all right.)
But,
rising, He justified...
What was that raising up? It was God's receipt that the bill's been
paid. "Rising, He justified freely forever." Oh, what a Saviour,
rising. What had God done? A man can suffer, a man can die, a man can
be buried. But Easter was the greatest of them all, for it was God's
endorsement, "My laws has been met; My requirement has been met by
Him," He rose Him up from the dead. "Rising, He justified freely
forever." Blessed be His Holy Name.
44 No wonder it brings emotions. No wonder the human heart cannot contain it. Oh, with our conquering faith we can stand yonder and say, "We're justified forever, freely," because He died and was buried, and God raised Him up again on Easter morning. Then God showed that it was accepted, all the things that He did. Every thing freely paid, you can go free now. "Rising, He justified freely forever." Oh, no one can never know, can never think of that great day when He rose up; and the Angels saw it; in the heavens of heavens the Angels sang the praises of God and rejoiced while the Old Testament saints in paradise shouted, "Hallelujah." "Rising, He justified." The heavens shook, the earth shook, paradise shook, and hell shook when that great Voice come forth, up from the grave He arose. "Rising, He justified freely forever." Oh, my.
45 And the saints that die in
Him can sing this, when we look at that amazing grace down here, what
He did see God's sealed endorsement, "A little while and the world will
see Me no more, yet you'll see Me, for I'll raise from the dead and be
with you, even in you, to the end of the world as a confirmation, as
verification that what God said's true, and what I say is true," Jesus
said. "I'll come in the form of the Holy Spirit. I will make My abode
with you and live with you forever." Then the saints who has that
resurrection hope in their heart, can sing this song,
On
that bright and cloudless morning when the dead in Christ shall rise.
And
the glory of His resurrection share;
When
His chosen ones shall gather to their home beyond the sky, (with a perfect
assurance, with the Seal of God, with a written receipt from God
Himself),
When
the roll is called up yonder, I'll be there.
Oh, no wonder they said:
Living,
He loved me. Dying, He saved me.
Buried,
He carried my sins far away. (Oh.)
Rising,
He justified freely forever.
46 Sins are pardoned. All these sacrifices could've been mythical, all these sacrifices could've failed. But on Easter morning, when He rose up, God proved that He accepted It. No wonder it brings into my heart to a hallelujah. No wonder it makes men stand in the face of death, makes the people call those things which were not as though they were. For why? "Rising, He justified." How do you know He's raised? 'Cause He's risen in our hearts: justified freely forever.
47 Forty days later, when He was standing, talking to His children, gravitation begin to lose its hold. The works was finished. The penalty was paid. He had the receipt in His hand. It was God's receipt. He had the children, the Church, the believers. All sin was conquered. The path was made clear. He could stay on earth no more. What holds us here? Gravitation. Gravitation begin to break; it lost its grip. Why? It was all over then. What happened? He begin to rise from the earth.
48 "Go ye into all the world and preach the Gospel to every creature," come forth the uttering of His lips. "Go into all the world and preach the Gospel to every creature. He that believeth and is baptized shall be saved; he that believeth not shall be damned. And these signs shall follow them that believe: In My Name they shall cast out evil spirits. They shall speak with new tongues. If they should take up serpents or drink deadly things, it shall not harm them. If they lay their hands on the sick, they shall recover. Because I live... Gravitation's broke away from Me. Sin had no hold; I died for you. God's proved it, and give the resurrection receipt. And because I live, you live also. Someday I will return."
49 Someday He's coming, oh,
glorious day. Then when... Living, dying, buried, rising, coming, the
hope of the Church today.
Living,
He loved me. Dying, He saved me.
Buried,
He carried my sins far away.
Rising,
He justified freely forever.
Someday
He's coming, oh, glorious day!
What was it? Five things in five letters: J-e-s-u-s.
Living,
He loved me. Dying, He saved me.
Buried,
He carried my sins far away.
Rising,
He justified freely forever.
Someday
He's coming, oh, glorious day!
We're looking for His second coming. "And some of these bright and
cloudless mornings when the dead in Christ shall rise, and the glory of
that resurrection share; when His chosen ones shall gather to their
homes beyond the sky, when the roll is called up yonder, I'll be
there." Why? I've got the receipt. He rose. How do you know? He lives
in my heart. He lives in the heart of His believing church.
51 Think of it, friends. The
pool will be ready just in a few moments with warm water for the
baptismal service, as soon as we return. Let us bow our heads now just
a moment.
I wonder today, if there be one in our midst, or many who has not yet
appreciated this Sacrifice enough to accept It, and you would like to
be remembered in prayer, that God will speak strangely to your heart,
that you will accept His Sacrifice, the cleansing of your soul.
53 And remember that today we
celebrate just not a time to wear new hats and to wear new clothes;
which is all right; it's a symbol of something new, God did something
new. Which is all right. It's not only that. Easter doesn't mean that.
Or hunting Easter rabbits or bunny eggs, and little white chickens, and
so forth, that isn't the idea, brother.
Easter is a triumph; it's the victory that God give over the earth,
that He raised His Own Son from the dead, "That whosoever believeth in
Him, shall not perish, but have Eternal Life."
55 The resurrection can be in
your own life. If you haven't got it, would you raise your hand to Him
this morning, while you have your heads bowed, saying by this, "God,
remember me, that that resurrection Life, may it be had in my heart."
Will you raise your hands and say, "Pray for me, Brother Branham, as I
raise my hand." The Lord bless you. God bless you. Is there another one
would raise your hand, say, "Pray for me, brother, I want to accept
this resurrection Life"?
On
that bright and cloudless morning, (Think
of it now while we're singing.) Christ shall rise,
And
the glory of His resurrection share;
When
the chosen ones shall gather over on the other shore,
When
the roll is called up yonder, I'll be there.
When
the roll is called up yonder,
When
the roll is called up yonder,
(Now if you're not sure, make it right now.)... called up yonder,
When
the roll is called up yonder, I'll be there.
Let us
labor for the Master from... (This
is when you sing.)... sun,
Let us
talk...
Now, you that are Christians, won't you make a vow to God to labor and
work, just someone else raise your hand to Him.
And
the roll is called up yonder, I'll be there.
When
the roll is called up yonder,
When
the roll is called up yonder,
When
the roll is called up yonder,
When
the roll is called up yonder, I'll be there.
57 Dear God, You seen every heart in here, and You know the motives and the objectives. And I pray for mercy. God, grant it, that mercy shall be shown to these people. They have come this morning for this hour of worship. They've come to--to this place to hear Thy Word, and as we have spoken that when You lived, there was never a life like Yours. Dying, You were the only One Who could die in that manner. When You was buried, You carried our sins far away; having the sins of the people upon You, You took them to the Sea of Forgetfulness. But, rising, You justified freely forever. And we stand today waiting for Your coming.
59 God, bless them. Help us. We realize we don't have much more time, for it's just at the door. And any... And one hour from now, according to the scientists, the nations could be no more. And we pray, God, as we stand this Easter morning upon the threshold of His coming, the hope of the Church. Many thousands are laying yonder in the dust of the earth, waiting for that hour, their souls under the altar, crying, "How long, Lord? How long?" I pray, God, that You'll speak to us. And let us remember that no matter what we ever do here on earth, it's so little. And the only thing that we can do now is wait for Your coming, and tell everyone. The message is urgent. May we get it to the people quickly, that You may come at any time. Before these bombs that they're speaking of, and these missiles, that can be showers of thousands of them laying over the earth in one minute's time; before that happens You've promised to come, Lord, get Your people. It'll be that way, Lord, till most any minute, there could be a resurrection or a Easter for the Church; a resurrection from this sinful life unto the Life Eternal, through Christ. Hear our prayer.
60 And today, as we go on into other services, into the Sunday school teaching, O Lord, speak again, and may many hearts be strangely warmed. And may they come by the dozens into this pool this morning, this Easter morning, to be buried with the Lord Jesus, accepting His Sacrifice. No matter what church they belong to, or what religious sect that they have fellowship with, that means nothing. But have they accepted that Sacrifice? Are they confessing that they're not no good, that Jesus was the only good One? And He died for us in our stead. And He took our sins and buried them, and we stand alone in Him. Our churches cannot bury our sins; our own life cannot bury our sins; but Christ buried our sins in the Sea of Forgetfulness. God, grant now that these things will be glorious in Thy sight.
61 Then tonight, Lord, may You
come in the power of Your resurrection and shake this little place like
it has never been shaken. May signs and wonders appear. Repeat it, like
it was a couple Sundays ago, Lord, when the sick and the afflicted was
so marvelously healed. We pray that it'll be again tonight for Your
glory, Lord.
Forgive us of our trespasses now, Lord, and may this be a real Easter
for some of us, a real Easter for all of us. And some of those who have
never knowed what the Easter blessings was, may it be today that Christ
rises in their heart with a new hold, with a new Life. Point them to
Calvary. For we ask it in Jesus' Name. Amen.
63 [Blank.spot.on.tape-Ed.]...
ship... How many of you love the Lord, just raise up your hands, Oh my,
that is wonderful!
I hear you got the baby to be dedicated, Brother McDowell. You'll be
back for the Sunday school service, can you? Okay, that'll be fine.
That's when we'll dedicate the babies. Be back at that time if you
don't mind, if that's all right.
And so now, we're going to dismiss the audience for a few moments, so
you can go to your places and have your breakfast, then return back
again. We're happy that you were here.
And now, let's just stand. And that same song that we had a few moments
ago, "On that bright and cloudless..." How many has got that hope in
them, let's see you raise your hand. Amen.
On
that bright and cloudless morning
...
when the dead in Christ shall rise,
And
the glory of His resurrection share;
When
the saved of earth shall gather over on the other...